Online Lab Magazine
Περιοδικό για το marketing & την επιχειρηματικότητα από τους επαγγελματίες της Online Lab.

Μια μικρή εισαγωγή στον κόσμο του Σχεσιολογικού Marketing

Το σχεσιολογικό marketing αποτελεί μια αναδυόμενη προσέγγιση στην επιχειρηματική στρατηγική, επικεντρωμένη στην ανάπτυξη και διαχείριση σχέσεων με τους πελάτες.

Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους marketing, που επικεντρώνονται κυρίως στην προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών, το σχεσιολογικό marketing εστιάζει στην οικοδόμηση ισχυρών και μακροχρόνιων σχέσεων. Αυτό το μοντέλο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για τις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες συχνά λειτουργούν σε περιορισμένα περιβάλλοντα με αυξημένο ανταγωνισμό ειδικά από μεγάλες επιχειρήσεις.

Η χαρακτηριστική διαφορά μεταξύ σχεσιολογικού και παραδοσιακού marketing έγκειται στον τρόπο αλληλεπίδρασης με τους πελάτες. Στο σχεσιολογικό marketing, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν να κατανοήσουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών τους, δημιουργώντας έτσι εξατομικευμένες εμπειρίες και προσφορές.

Αυτή η στρατηγική όχι μόνο ενισχύει την πιστότητα των πελατών αλλά και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους ανάλογα με τις προτιμήσεις τους, κάτι που δεν είναι πάντα εφικτό με τις παραδοσιακές μεθόδους οι οποίες συχνά οδηγούν σε γενικευμένες και απρόσωπες στρατηγικές.

Από τη βελτίωση της ικανοποίησης των πελατών έως και την αύξηση της πιθανότητας επαναληπτικών αγορών το σχεσιολογικό marketing έχει πληθώρα πλεονεκτημάτων! Στο σχεσιολογικό marketing -και όχι μόνο- η κατανόηση των συνηθειών και των ιδιαιτεροτήτων του πελάτη αποτελεί επένδυση, αφού η γνώση αυτή επιτρέπει στις μικρές επιχειρήσεις την εύκολη διαχείριση της εμπειρίας του πελάτη και έτσι οι μικρές επιχειρήσεις ενδυναμώνουν το brand τους σε τοπικό επίπεδο.

 

Πώς οι μικρές επιχειρήσεις μιας τοπικής αγοράς μπορούν να εφαρμόσουν στρατηγικές Σχεσιολογικού Marketing;

Το πιο θεμελιώδες βήμα του σχεσιολογικού marketing είναι η εφαρμογή ενός μίγματος συμπεριφοράς της επιχείρησης προς τον πελάτη το οποίο αποτελείται από στοιχεία όπως:

  1. Δυνατότητα προσφοράς προσωποποιημένων υπηρεσιών είτε από τις επιχειρήσεις που πωλούν υπηρεσίες είτε προϊόντα (υπηρεσίες πριν την πώληση, κατά την πώληση και μετά την πώληση).
  2. Καθαρό, άμεσο, περιεκτικό και ευγενικό λόγο κατά την εξυπηρέτηση τέτοιον που να εμπνέει εμπιστοσύνη στον πελάτη.
  3. Παροχή πραγματικών πληροφοριών για μια υπηρεσία ή προϊόν πριν την πώληση.
  4. Προβολή συναισθήματος διαθεσιμότητας προς τον πελάτη.

Ένα επίσης θεμελιώδες βήμα του σχεδίου marketing είναι η χρήση των social media. Πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram και το LinkedIn παρέχουν ανεξάντλητες ευκαιρίες για την αλληλεπίδραση με το κοινό. Επιχειρήσεις μπορούν να δημιουργήσουν προσιτό και ελκυστικό περιεχόμενο που θα ενθαρρύνει την αφοσίωση των πελατών, όπως εκπαιδευτικά βίντεο και αναρτήσεις με συμβουλές.

Άλλη μια στρατηγική είναι η αξιοποίηση των online εγγραφών μέσω landing pages, οι επιχειρήσεις μπορούν να συλλέγουν πληροφορίες από ενδιαφερόμενους πελάτες, προσφέροντας τους ειδικές προσφορές ή περιεχόμενο σε αντάλλαγμα. Αυτό το εργαλείο επιτρέπει στις μικρές επιχειρήσεις να διατηρούν μια βάση δεδομένων που θα χρησιμοποιηθεί για στοχευμένες επικοινωνίες.

Επίσης, τα Newsletters με προσεγμένο περιεχόμενο και όχι αμιγώς διαφημιστικό, μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα εξαιρετικό εργαλείο, καθώς επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να διατηρούν επαφή με τους πελάτες τους.

Η εφαρμογή τέτοιων των στρατηγικών θα επιτρέψει στις μικρές επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν το σχεσιολογικό marketing με αποτελεσματικό τρόπο, προάγοντας την αφοσίωση και τις πωλήσεις στοχευμένα.

 

Η σημασία της δημιουργίας σχέσεων με τους πελάτες

Η δημιουργία και διατήρηση καλών σχέσεων με τους πελάτες αποτελεί κρίσιμη πτυχή της επιτυχίας για τις μικρές επιχειρήσεις σε τοπικό επίπεδο. Η προσωπική σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον ιδιοκτήτη της επιχείρησης και τους εργαζόμενους με τον πελάτη συμβάλλει καθοριστικά στη δημιουργία εμπιστοσύνης και πιστότητας.

Όπως ανάφερα παραπάνω, ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να δημιουργήσουν οι μικρές επιχειρήσεις μιας τοπικής αγοράς σχέσεις με πελάτες είναι η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση.

Η κατανόηση των αναγκών των πελατών και η παροχή προσαρμοσμένων υπηρεσιών στις προτιμήσεις των πελατών μπορεί να ενδυναμώσει τους δεσμούς και να ενισχύσει την ικανοποίηση τους γι’ αυτό και συστήνεται πάντα η διατήρηση ενός ανοιχτού διαλόγου με τους πελάτες, γεγονός που συμβάλλει στην εκδήλωση ενδιαφέροντος τους.

Η ανταπόκριση στα σχόλια και τις ανάγκες των πελατών είναι επίσης ζωτικής σημασίας. Οι μικρές επιχειρήσεις οφείλουν να παρακολουθούν και να αξιολογούν τα σχόλια που λαμβάνουν, προκειμένου να βελτιώσουν τις προσφορές τους και την εξυπηρέτηση τους, έτσι, οι πελάτες αισθάνονται ότι οι απόψεις τους μετράνε και ότι η επιχείρηση νοιάζεται για εκείνους.

Η πιστότητα των πελατών έχει άμεσες επιπτώσεις στην ανάπτυξη της επιχείρησης. Όσο περισσότερη εμπιστοσύνη χτίζουν οι πελάτες με μια μικρή επιχείρηση, τόσο πιθανότερο είναι να επιστρέφουν για αγορές και να προτείνουν την επιχείρηση σε τρίτους!

Έτσι, οι σχέσεις που δημιουργούνται μπορούν να αποδειχθούν ανεκτίμητες οδηγώντας σε συνεχή ανάπτυξη τόσο με οικονομικούς όρους όσο και σε επίπεδο αναγνωρισιμότητας στην τοπική αγορά.

Μέτρηση & αξιολόγηση της απόδοσης του Σχεσιολογικού Marketing

Η αποτελεσματικότητα του σχεσιολογικού marketing μπορεί να ποσοτικοποιηθεί μέσω διαφόρων δεικτών επιτυχίας, οι οποίοι παρέχουν πληροφορίες για την επίδοση των εν λόγω στρατηγικών.

Αυτοί οι δείκτες περιλαμβάνουν τον ρυθμό προσέγγισης πελατών, τις αναφορές εμπλοκής και τον χρόνο διατήρησης των πελατών, οι οποίοι είναι κρίσιμοι για την κατανόηση του πώς αλληλεπιδρούν οι πελάτες με την επιχείρηση.

Επιπλέον, υπάρχουν εργαλεία ανάλυσης που μπορούν να διευκολύνουν αυτή τη διαδικασία. Συγκεκριμένα, πλατφόρμες όπως το Google Analytics αλλά και τα εργαλεία των social media προσφέρουν ποσοτικές πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών. Με τα δεδομένα που συλλέγονται, οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να έχουν σαφή εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο οι στρατηγικές τους αποδίδουν στην πράξη και το πώς αυτές επηρεάζουν τα αποτελέσματα τους.