Online Lab Magazine
Περιοδικό για το marketing & την επιχειρηματικότητα από τους επαγγελματίες της Online Lab.

Ο κόσμος του εμπορίου βρίσκεται σε αναβρασμό λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και των διακυμάνσεων στη ζήτηση κάτι που οξύνει τον ανταγωνισμό. Ξένα marketplaces, όπως Temu, AliExpress και Shein, βρίσκονται στο στόχαστρο των ελεγκτικών αρχών της ΕΕ, καθώς πάνω από το 85% των προϊόντων που εισάγονται από κινεζικές πλατφόρμες δεν συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Το 2024, η ροή δεμάτων ηλεκτρονικού εμπορίου από τα ολλανδικά τελωνεία με προορισμό σχεδόν όλη την Ε.Ε. έφτασε στο 1,4 δισ., δηλαδή περίπου 40% του συνολικού όγκου ηλεκτρονικού εμπορίου στην ΕΕ!

Οι αρχές εξετάζουν υποθέσεις παραποιημένων ή μη ασφαλών προϊόντων και αναμένονται κυρώσεις ως προς αυτό, ενώ παράλληλα εξετάζεται η επιβολή φόρου στα έσοδα των πλατφορμών ηλεκτρονικού εμπορίου και η πλήρης κατάργηση των αδασμολόγητων εισαγωγών.

Η επιβίωση και η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού και ευρωπαϊκού λιανεμπορίου βρέθηκε στο επίκεντρο παρέμβασης του προέδρου της ΕΣΕΕ, Σταύρου Καφούνη, κατά την ετήσια συνεδρίαση της FIRA στη Νέα Υόρκη. Οι ευρωπαϊκές τελωνειακές αρχές καταγράφουν πάνω από 10 εκατ. δέματα ημερησίως, με την αξία των προϊόντων χαμηλής αξίας για το 2024 να ξεπερνά τα 4 δισ. ευρώ.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι επιχειρηματικοί φορείς διαπραγματεύονται αλλαγές στις συνθήκες διακίνησης αγαθών μέσω πλατφορμών, ενώ επαναξιολογούνται οι επιπτώσεις από την αλλαγή εμπορικής στρατηγικής των ΗΠΑ. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου ζητεί φορολόγηση και ελέγχους για τις κινεζικές πλατφόρμες, καθώς και την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

Οι κινεζικές πλατφόρμες, όπως Temu, AliExpress και Shein, έχουν φτάσει στα ανώτατα όρια πωλήσεων στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ η ΕΕ έχει αρχίσει να ελέγχει την καταλληλότητα και την αυθεντικότητα των προϊόντων τους με τους καταναλωτές να διαπιστώνουν ολοένα ότι πολλά προϊόντα από αυτές τις πλατφόρμες υστερούν ποιοτικά συγκριτικά με τ’ αντίστοιχα προϊόντα που πωλούνται στην Ελλάδα και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου ασχολείται επίσης με τις εισαγωγές μέσω αμερικανικών πλατφορμών, όπως eBay και Amazon, που επηρεάζουν σημαντικά τον ανταγωνισμό σε ορισμένες χώρες. Υπάρχουν μεν διακρατικές συμφωνίες που καθορίζουν τον ανταγωνισμό, ενώ οι επιχειρηματικοί φορείς αναμένουν επανατοποθέτηση των όρων εν όψει της ανανέωσης των διμερών συμφωνιών.

Ειδικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου ζητεί φορολόγηση και ελέγχους για τις κινεζικές πλατφόρμες, καθώς και την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ώστε να επιβάλλονται πρόστιμα όπου απαιτείται και να μην τιμωρούνται μόνο οι ελληνικές εταιρείες.